BRAZILLLLL LALALALALALALALAAAAA! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Judith Berghuis - WaarBenJij.nu BRAZILLLLL LALALALALALALALAAAAA! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Judith Berghuis - WaarBenJij.nu

BRAZILLLLL LALALALALALALALAAAAA!

Blijf op de hoogte en volg Judith

06 Maart 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Brazilië is met zijn 8,5 miljoen vierkante kilometer het grootste land van Zuid-Amerika (het beslaat bijna de helft van dit continent) en het op vier na grootste ter wereld (alleen Rusland, Canada, de Verenigde Staten en China zijn groter). Brazilië beschikt over de grootste variëteit aan diersoorten in de wereld, waarvan de meeste zijn te vinden in het Amazone regenwoud dat ongeveer een derde van het grondgebied beslaat. Het land is de thuisbasis van meer dan 600 zoogdieren, 1.500 vissoorten, 1.600 vogelsoorten en een ongelooflijke 100.000 soorten insecten. Eén van de grote problemen waar de Braziliaanse regering mee te kampen heeft is de ongekende groei van de bevolking. In Brazilië leven bijna 200 miljoen mensen waarvan de helft jonger is dan twintig jaar. Brazilië kent een zeer snelle bevolkingsgroei (gemiddeld 1% per jaar). Het grootste deel van de bevolking leeft aan de kust in miljoenensteden. Brazilie is het land van de stranden, het voetbal (Pelé, Romario, Ronaldo etc.), de samba, havaianas, mooie billen, het 38-meter hoge christusbeeld in Rio de Janeiro DE carnavalshoofdstad en in dit geweldige land zou ik dan toch echt mijn laatste weken gaan doorbrengen voordat ik vanuit Rio weer naar het koude Nederland terug zou vliegen. Dit verslag is dan ook mijn laatste verslag van mijn onvergetelijke en indrukwekkende jaar backpacken door Zuid-Amerika!

Van Paramaribo vlogen Geert en ik naar Belem helemaal in het noorden aan de kust van Brazilie. Hier hadden we maar liefst 2 dagen om de stad te bekijken. Genoeg tijd gelukkig en hier moest Geert toch echt beginnen om Engels te spreken en zijn Portugees wat op te vijzelen ;) We hadden een 'heerlijke' nacht in het vliegtuig doorgebracht en kwamen tegen 5 uur 's ochtends aan in ons hostel. In een sfeervol kamertje met fel tl-licht en een 2-persoonsbed namen we ons intrek en probeerden wat bij te slapen. Een paar uur later namen we de bus naar het centrum langs de kade en hadden daar op de gelukkig overdekte markt een vaag ontbijt/lunch van een spaghetti-bonen-rijst-mengsel met een succo (=fruitsapje) erbij. Noujah we hadden in ieder geval weer wat binnen en we hadden een schuilplaats want het begon plotseling te regenen, nait normaal meer! Toen Geert een paraplu had gekocht hield de regen weer op ;) en slenterden we over de rest van de markt en langs de haven wat serieus vol lag met zoveel zooi dat er honderden gieren langs de boten rondneusden. Helaas zijn de mensen in deze landen niet heel bewust bezig met milieuvervuiling en dumpen ze gewoon al hun afval in het water...
We bekeken het mooie fort nog en een paar kerken en toen hadden we het mooiste wat Belem te bieden heeft wel gezien.

Na Belem stond Natal op onze drukke reisschema en omdat we een goedkoop ticket hadden, hadden we extra veel stops -> jeej!! We vlogen 's nachts van Belem naar Brasilia, de hoofdstad van Brazilie dat middenin het land ligt waar we een tijdje moesten wachten en daarna vlogen we door naar Fortaleza aan de kust en kwamen uiteindelijk aan in Natal. Weer een nacht overgeslagen, ik zei tegen Geert dat hij nu een beetje een idee kreeg van het leven wat ik de eerste 10 maanden had geleefd maar dan in plaats van reizen per vliegtuig, 15 a 20 uur in bussen. In Natal haalden Harry en Hanna Beute ons op van de luchthaven, wat fijn na zo'n heftige reis!!
In Natal bleven we 5 dagen in het geweldige huis van H&H: uitzicht op de mooie kust van Ponta Negra, het toeristische centrum. In Natal zaten we 's avonds meestal met H&H op hun heerlijke balkon terwijl we de zee hoorden en zagen, onder de sterrenhemel met een heerlijk briesje en een lekker wijntje te genieten. Je hoort mij niet klagen!! Overdag relaxten we op het strand en we hebben nog een dag een buggytocht gedaan, racend over de duinen en langs het strand. Beetje ontzettend toeristisch maar wel leuk.

Na Natal konden we met een oud mannetje, contact via H&H, die eigenaar is van een pousada in Pipa (een dorpje op 2 uur afstand van Natal) meerijden naar zijn accommodatie. Goed geregeld! Hij haalde ons af bij H&H en ik moest maar voorin gaan zitten omdat ik met mijn Spaans wel een gesprek kon beginnen om de stilte in de auto een beetje op te vullen. Dat had ik beter niet kunnen doen. Hij gebruikte zijn oude-mannetjes-status als smoes om zijn handen wel heel vaak op mijn been te leggen, getverderrie! Vanaf toen zei ik tegen Geert dat hij best voorin mocht zitten, ik had er geen trek meer in!
In Pipa verbleven we in Pousada Xama, een prachtige luxe accommodatie waar in de toiletpot zelfs paarse bloemblaadjes lagen. Het ontbijt was ontzettend uitgebreid, zo zie je dat zelden! Met zelfs keuze uit kokosnoot om uit te drinken, veel fruit, muesli, brood, honing ed. Goed verzorgd. Pipa vond ik een geweldig plaatsje met smalle straatjes en originele winkeltjes en restaurantjes. Ook de stranden waren zooo mooi! Wij zijn op een ochtend vroeg naar een strand gelopen waar dolfijnen schenen te zwemmen. De tocht naar het strand was al geweldig maar toen we even later gearriveerd waren en op een gegeven moment vinnen uit het water zagen was het helemaal perfect. We moesten wel goed uitkijken over de zee want het was niet zo simpel om ze te zien en als je in de zee ligt wordt het nog moeilijker maar als je dan zo'n mooi beest op een afstandje voorbij ziet zwemmen kan je dag niet meer stuk!

Na Pipa vertrokken we naar Olinda en voegde Jan uit NL zich bij ons. Ik had geinformeerd waar de bussen naar Olinda zouden vertrekken en dat was bij een restaurant langs de snelweg. Daar kwam Jan ook net aan en omdat ik me met mijn Spaans goed verstaanbaar kon maken regelde ik uiteindelijk dat we goedkoper met een man in zijn auto naar Olinda konden rijden. Prima! Van tevoren had ik al gecheckt welk hostel in Olinda leuk was, een hostel helemaal in carnavalsstijl en Jan ging gezellig mee. Die dag hebben we het mooie Olinda met zijn gekleurde huisjes bekeken en zijn we met een lokale gids de bezienswaardigheden bij langs geweest. Een veel betere manier omdat we nu ook echt de geschiedenis en leuke weetjes over de stad en zijn gebouwen te weten kregen. 's Avonds aten we wat op een marktje met uitzicht over de lichtjes van Olinda en zaten we op een rijtje met open mond naar het drumgeroffel van een drumband te luisteren die aan het oefenen was voor het carnaval, echt te gek! Vooral toen een meisje voor hen ging staan en ging samba dansen, wauw....

De volgende dag in de middag namen we de taxi naar de luchthaven in Recife, een stad wat vlak naast Olinda ligt en namen het vliegtuig naar Salvador. In Salvador stond Joseph (die ik vorig jaar met carnaval ontmoet had) ons al op te wachten. Na een dikke knuffel stapten we bij hem in de auto die hij speciaal voor onze komst gehuurd had omdat zijn auto in de garage stond. Josep woont vlakbij de luchthaven in een superluxe beveiligd appartementencomplex maar woont te ver weg van de stad om er met de bus naartoe te gaan. Dus hartstikke lief dat hij dit geregeld had! We kwamen mooi in het weekend aan dus had Joseph alle tijd om ons rond te leiden. Ik was al eens eerder in Salvador geweest met Matthijs maar vond het super natuurlijk om er nog eens naartoe te gaan want het centrum is gewoon echt heel mooi. Die zaterdag was er een festival aan de gang, festa de Iemanja, een feest ter ere van de godin van de zee waarbij mensen bloemen in het water leggen als offer. Dit was zo'n massaal evenement, echt ongelovelijk om mee te maken. Daar hebben we een paar uur rondgelopen, veel foto's gemaakt, gedanst, capoeira gezien ed. in maar liefst 38 graden....zwe-ten...wat een hitte! Toen we dat gezien hadden reden we naar de binnenstad, waar we eerst gingen lunchen en terwijl we dat deden maakte een student van de kunstacademie een redelijk lijkend portret van mij met potlood. Altijd leuk om te hebben. Terwijl we daarna door de straten liepen hoorden we van verre al een drumband spelen. Wij er snel heen bleek het een drumband bestaande uit alleen maar vrouwen te zijn. En ze speelden zo goed, oh wat vind ik dat heerlijk!!
's Avonds toen we klaar waren met onze sightseeingtour gingen we naar een club vlakbij het centrum en daar houden ze elke zaterdagavond een jazz-avond waar beroemde jazzmuzikanten improviserend een optreden in elkaar zetten. Flink aan de aardbijencaipiroska's gezeten, vurrukulluk! De derde en onze laatste dag in Salvador gingen we zoals het hoort op de zondag eerst naar de beroemde Bonfim-kerk. Vervolgens op naar de vuurtoren en reden daarna naar het strand waar we een welverdiende middag chillen op het schema hadden staan.

Maandagochtend namen we de taxi naar de luchthaven en vlogen we naar Belo Horizonte. Vanuit Belo H. met een bus in een uur naar de laatste halte gereden en daar kwam Marco ons ophalen. Marco had ik net als Joseph ontmoet aan het begin van mijn reis tijdens carnaval in Rio en hij en zijn vrouw Michelle vonden het geweldig om ons voor 1 nachtje een slaapplek aan te bieden en goed bij te kletsen.

Vanuit Belo H. namen we de bus naar Ouro Preto waar we 4 uur later aankwamen. Ons hostel zat gelijk in het mooie centrum. Ouro Preto (wat zwart goud betekend) is een stadje dat beschermd wordt door de Unesco vanwege zijn koloniale centrum met vele kerken. Ook daar natuurlijk veel rondgelopen en toeristje gespeeld en 's avonds op de tweede dag namen Geert en ik dan eindelijk de nachtbus naar Riooooooo de Janeiroooooooo! Ik vind nachtbussen verschrikkelijk oooh men, kan altijd zo moeilijk in slaap komen en word dan ongelovelijk brak wakker jak. Geert sliep gelijk en werd wakker toen we plotseling een uur eerder dan gepland aangekomen waren.

In het Kariok hostel mochten we gelukkig gelijk in onze kamer om 5 uur 's ochtends zonder te wachten tot de normale inchecktijd om 14:00 dus daar was ik heul blij mee! Nog wat geslapen en na ons ontbijt bezocht ik voor de tweede keer tijdens mijn reis deze mooie stad met de wijk Santa Theresa, de trappen met de gekleurde tegeltjes die gemaakt zijn door de kunstenaar Selaron, de bogen van Lapa, het beeld van Christus waar we een paar hele gezellige Nederlanders ontmoetten met wie we in een taxi naar de Suikerberg zijn gegaan. 's Avonds ontmoetten we elkaar weer omdat we hadden afgesproken om naar een kilo-restaurant te gaan waar je betaald voor de hoeveelheid eten dat je hebt opgeschept. Na een goede basis gelegd te hebben gingen we door naar een bloco (carnavalsoptocht) vlakbij waar we veel lol gehad hebben. De dag erna zagen we elkaar weer op het Ipanema strand en gingen Geert en ik 's avonds naar de Sambodrome om DE carnavalsoptocht te zien van Rio. Stel de Sambodrome voor als een 700 meter lange straat waar aan de zijkanten tribunes zijn opgesteld. Tijdens carnaval wordt hier 5 avonden lang feest gevierd als een malle met tientallen carnavalsgroepen. Wij zaten redelijk goed maar niet vooraan omdat de kaartjes sowieso al reteduur waren dus gingen we af en toe naar het voorste deel toe en vroegen we heel lief of we even foto's mochten maken bij die mensen in het vak. Dat mocht gelukkig wel en daar zag je nog beter hoeveel tijd, geld en moeite het moet hebben gekost om de praalwagens en alle pakken te maken en de mensen van make-up te voorzien. Gigantisch. Om je een beter beeld te geven: tijdens onze avond waren er 9 carnavalsgroepen. 1 zo'n groep bestaat uit ong. 4500 (!!!) mensen die in 1 uur door de hele straat moeten lopen. Dat betekende dat de eerste groep moest beginnen om 20:00 en de laatste groep sloot het af om ong. 8 uur 's ochtends, ik zeg: gekkenhuis! Geert en ik keken onze ogen uit en het was wel duidelijk dat dit 1 van de hoogtepunten tijdens onze reis samen was. Om half 5 waren Geert en ik weer in ons hotel. We hadden genoeg pracht en praal gezien en moesten die ochtend ook uitchecken omdat het onze ALLERallerlaatste dag zou zijn. Dit dagje brachten wij heel relaxt door op het strand van Ipanema en 's avonds zeiden we Rio vaarwel in de taxi naar de luchthaven. Geert zou met de KLM rechtstreeks terugvliegen en ik met British Airways via Londen.

Om 12:00 op maandag 11 febr. stond mijn familietje dus al op Geert te wachten en om 17:30 kwam ik uit de schuifdeuren gelopen. Huilend iedereen in de armen gevallen en arm in arm naar de parkeerplaatsen gelopen.

1 jaar voorbij.....en wat voor een jaar... sodemieters!!

X'en!! Juut

  • 06 Maart 2013 - 17:53

    Nard:

    Hoi Judith.

    Wat `n leuk begin van je verhaal, fijn omwat info te krijgen over de flora en fauna van Brazilië.
    Hopelijk ben je al gewend aan het weer in ons kikker landje.
    Wat n belevenissen het afgelopen jaar, voor de volgers van jou reis zal het ook wel stil worden.
    Maar voor jou zelf zal de gewenning nog het grootst zijn.
    De kriebels geen bussen geen vliegtuigen geen hostels meer te boeken.
    Ja je kunt nu ook `n boek gaan schrijven van je belevenissen.
    Maar geniet eerst maar eens van je ouders en familie en vrienden en kennissen.

    Lieve grxxtjes Nard.

  • 06 Maart 2013 - 19:16

    Janet:

    Ja, hoor... toch weer kippevel! :-) Ik ben benieuwd hoe het je bevalt om weer terug te zijn in NL! Ik ga je gauw even mailen! Dikke tuuuuuuut!

  • 09 Maart 2013 - 17:34

    Laura:

    Je laatste reisverslag voor dit jaar! Wat een fantastisch jaar heb jij gehad. Lol, plezier, ontspanning, maar soms ook moeilijke/lastige momenten.
    Geniet van je terugkomst thuis. Dat doe ik in ieder geval wel. Enneh......ik laat je niet weer voor een jaar (of langer) gaan!Dan kom ik je persoonlijk ophalen ;) Fijn dat je weer thuis bent meis!XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 104423

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 02 Oktober 2015

2 weken Iran

11 Februari 2012 - 11 Februari 2013

Rondreis Zuid-Amerika

01 Maart 2009 - 01 Maart 2010

Wereldreis

Landen bezocht: