LOVE IS IN THE AIR LALALALALALAAAAA - Reisverslag uit New Delhi, India van Judith Berghuis - WaarBenJij.nu LOVE IS IN THE AIR LALALALALALAAAAA - Reisverslag uit New Delhi, India van Judith Berghuis - WaarBenJij.nu

LOVE IS IN THE AIR LALALALALALAAAAA

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

25 Mei 2009 | India, New Delhi

Aangekomen in Amritsar op 30 april ben ik ‘s ochtends naar de Golden Temple (Harmandir Sahib = House of God) gegaan. De belangrijkste tempel van de Sikhs godsdienst. Ook ben ik hier 1 mei naar toe geweest om 6 uur ‘s ochtends om de tempel nogmaals te bekijken tijdens de prachtige zonsopgang.
- Het wordt te uitgebreid om dit geloof uit te leggen maar een mannelijke sikh is te herkennen aan een tulband. Omdat een mannelijke sikh zijn hoofdhaar niet mag afknippen, wordt het haar met deze tulband bijeengehouden. De traditionele mannelijke Sikhs tooien zich met de vijf "kakkars": Kesh (ongeknipt haar), Kangha (kam), Kachha (korte broek), Kara (stalen armband) en Kirpan (zwaard). De moderne Sikh draagt vaak alleen een tulband of haarnetje. Ook het baardhaar mag niet afgeknipt worden. -
The Golden Temple wordt door meer bezoekers bezocht dan de Taj Mahal en staat in mijn India top 3. Omdat de tempel geweldig mooi is en vanwege de speciale sfeer die er hangt. Ik heb hier 3 uur doorgebracht: rondlopen en zitten kijken naar de vele mensen die binnenkomen en luisteren naar het gezang/muziek die 24 uur per dag live uit de luidsprekers galmt vanuit de tempel is wonderlijk. Naast de tempel is er een grote eetgelegenheid waar iedereen, ongeacht religie/leeftijd/afkomst, gratis kan eten.
Ook is er een museum waar je schilderijen kan bewonderen van de gruwelijke geschiedenis van de Sikhs toen de Mughals de Sikhs wilden bekeren tot hun religie.
De Mughals gebruikten verschillende martelpraktijken zoals: kinderen in stukken hakken en naar hun moeders gooien (goed over nagedacht..), mannen uit elkaar rukken, onthoofdingen etc. Ook zie je er foto’s van dode gemartelde Sikhs wat erg prettig is om naar te kijken.
‘s Middags ben ik met Israelische Ibo naar Attari geweest, bij de grens met
Pakistan, om de grensceremonie te bekijken. Je moet je voorstellen -> aan de Pakistaanse zijde van de grens op tribunes een handjevol toeschouwers, aan de Indische kant tribunes bommetjevol schreeuwende joelende mensen met vlaggetjes en petjes van de Indische vlag. Wat er gebeurd is dat de Indische soldaten, die er geweldig uitzien in een speciaal kostuum met een soort helm op met een grote hanekam, in een hilarisch tempo en met de benen zo hoog mogelijk 1 voor 1 marcheren naar het hek van de grens. Het hek gaat open en de Pakistaanse soldaten samen met de Indiers voeren een ritueel/dans uit waarna de vlaggen van de beide zijden omlaag worden gehaald. Dit alles onder heftige aanmoediging van de Indische toeschouwers. De Indiers joelen de Pakistanen uit en de Pakistanen joelen (in veel mindere mate natuurlijk) de Indiers uit. Heb hier zo om gelachen!

1 mei ben ik op de bus gestapt naar Mc Leod Ganj. Een plaatsje in de bergen op 2000 meter hoogte waar veel Tibetaanse vluchtelingen wonen, daarom wordt het ook wel klein Lhasa genoemd. Het is de woonplaats van de veertiende dalai lama Tenzin Gyatso en verder zijn hier de Tibetaanse regering en het parlement in ballingschap gevestigd. Tijdens de 7 uur durende busreis ontmoette ik Eugene (uit Australie) en Mia en Helene (uit France) met wie ik 1,5 week veel lol heb gehad. Mia en Helene zijn dikke vriendinnen van me geworden en ik heb nu al een reunie staan. Als ik terugkom ga ik hen opzoeken in Paris!
Samen zijn we op de eerste dag naar een boeddhistisch klooster geweest waar een bekende lama zou gaan spreken…nou ja spreken…er werd een cassettebandje afgespeeld, we moesten met een hele meute langs een rij lama’s (boeddhistische monniken geen echte spugende lama’s natuurlijkz! Dat zou me een partijtje gek zijn ;) ) lopen waarbij ik een blessing kreeg van de beroemde lama. Voelde me niet echt anders daarna maar leuk om dit in ieder geval meegemaakt te hebben.
Mia en ik hebben ‘s avonds een wandeling gemaakt langs de Tibet Trail waar elke avond monniken wandelend hun mantra’s (soort magische spreuk/gebed) opzeggen d.m.v. een ketting met 108 gebedskralen die ze een voor een door hun vingers laten gaan. Ook zie je veel Tibetaanse gebedsvlaggetjes in de bomen hangen en zijn er vele gebedsmolens waar de monniken bij langs gaan. Een mooie wandeling dus.

Verder hebben we het Tibet museum en de belangrijkste boeddhistische trekpleister bezocht. De tempel van de dalai lama, Tsuglagkhang. De residentie van de dalai lama ligt er tegenover maar jammerdebammer heb ik de dalai lama zelf niet kunnen zien. In de tempel zag ik veel discussierende monniken. Monniken debatteren door hun zegje te doen en dan d.m.v. een soort handjeklap aan te geven dat de ander hierop kan reageren. Dit is leuk om te zien en dit heb ik dan ook een tijdje aanschouwd en ben ook de prachtig gedecoreerde tempel binnen gegaan.

Naast alle cultuur en natuur hebben we ook vele bezoekjes gebracht aan de nachtelijke jamsessies op het dakterras van onze Victoria guesthouse. Ingredienten: iemand die gitaar speelt, minstens 1 djembe speler, wat drank (is niet perse noodzakelijk) en joints en de rest van de mensen die niet speelt die zingt en dat is alles wat je nodig hebt voor een geweldige avond! Elke jamsessie heeft wel zijn vaste nummers die sowieso 1 keer gespeeld worden: Creep van Radiohead, Hotel California van The Eagles, Blackbird van The Beatles, Yellow van Colplay e.a. maar ook mooie Urdu (officiele taal van Pakistan) en Indische liedjes worden er gezongen. Ook zijn we 2 keer naar een mini bioscoopje hier geweest en hebben Darjeeling Unlimited (heerlijk eindliedje Aux Champs Elysees van Joe Dassin) en Vicky, Christina, Barcelona gezien. Aanraders! Met Mia, Helene en Josh (Brigton, UK) ben ik al stenen klauterend naar een waterval in de buurt gegaan. Op een zonnig dagje met je voetjes in het ijskoude water peddelend is errug relaxt! Natuurlijk konden we ook de winkeltjes hier niet met rust laten, ik hou der nu eenmaal van ;) en ben ik 3 keer naar het restaurant Boom Boom Le Fifth gegaan waar een zeer inspirerende lieve theatrale vrouw de keet runt, namelijk Boom Boom! De eerste keer verwelkomde ze ons in de deuropening met het zingen van La Vie En Rose van Edith Piaf, haha daar hadden we niet op gerekend! De tweede keer hebben we met z’n viertjes o.a. gedanst op Love Is In The Air van John Paul Young. Een zonnige zondagmiddag in een restaurant aan een doorgaande weg met veel passerende stilstaande auto’s en mensen. We hadden dus een klein publiekje….De derde keer was ik er met Gurkan (uit Turkije) omdat ze mij uitgenodigt had, er zou iemand komen die piano speelde en ze zou een speciale maaltijd maken. Daarom stonden we die zondag in de deuropening maar konden haar niet zien. Gurkan loopt wat verder de zaak in en ik roep: “Boom Boom are you there?!”, schrikken we ons de pleures omdat een hoopje op de bank ineens tot leven komt. Bleek zij daar te liggen. Ze probeert op te staan wat moeilijk gaat en ik vraag of ze zich wel goed voelt. Boom Boom: “jah ik voel me niet zo lekker maar het gaat vanzelf wel over.”Ik vraag of ze wat water wil of dat ik wat anders voor haar kan doen maar daar wil ze niets van weten. Geen pianospelende mensen en geen eten…Boom Boom vraagt of we zin hebben om een film te zien en zegt dat ik 1 mag uitkiezen. Ik kies Dreamgirls uit en ondertussen probeert zij een matras en dekens op de grond te leggen waarbij ze valt. Ik probeer haar overeind te helpen en zegt dat wij dat wel doen en zij op de bank moet gaan liggen, ik was er best wel van geschrokken. Zij wil er weer niets van weten en loopt wankelend de keuken in. Zeg ik tegen Gurkan:”oh jemig zag je dat? Ze viel gewoon! Volgens mij moet ik de dokter bellen. Hij:”nou, ik weet nou al wat de dokter gaat zeggen…ze moet gewoon haar roes uitslapen…Eindelijk valt bij Juut het kwartje dat het niet gaat om een ziekte maar om drank hahah jemig man wat voelde ik me naief ! Blijkt deze lieve schat van een vrouw elke dag te ver in het glaasje te kijken. Nou jah in ieder geval hebben we haar die zondag een beetje geholpen en hebben we een leuke dag gehad.

De dag daarop zijn Gurkan en ik wezen wandelen naar een kerk met de meest geweldige naam ooit -> St. John in The Wilderness, hebben daar creepy gepicknickt op de begraafplaats en zijn naar een meer geweest. Ook hebben we een dag een scooter gehuurd en hebben rondgecrosst van 12:00 tot 21:30. Leukste was dat we stopten middenin de prachtige weilanden met graan waar ik heul veul foto’s heb gemaakt. Rondwandelen over de kleine landpaadjes, mooie rode/oranje/paarse/gele bloemen overal, een kabbelend beekje, een vlinder hier en daar -> ultiem genieten!
Toen we ‘s avonds terugkwamen scheurend door de bergen was t koud, KOUHOUUDDD! Jak! Was niet zo slim met alleen een trui aan op de scootah en in het donker is het beter om je niet op de weg te begeven hier. Het verkeer is al zo gevaarlijk als wat en stel dan nog voor in het pikkedonker. Met wandelende mensen die je niet ziet aan de kant van de weg en auto’s/vrachtwagens met fel licht die je tegemoet komen al dan niet op je weghelft of op de goede weghelt die je verblindden en met alle haarspeldbochten….best gevaarlijk dus!

Ook heb ik een jongen, Asif uit Kashmir (noorden van India), leren kennen die hier werkt in een winkel en hij nodigde me uit om naar een 3 daagse bruiloft met hem te gaan van een neef van hem en hij wou me Kashmir wel laten zien. Dat laat ik me natuurlijk geen 2 keer zeggen! Na een lange rit in een jeep van 16 uur (lang genoeg!) kwamen we aan in Srinagar, de hoofdstad van de provincie Kashmir. In Kashmir wonen bijna uitsluitend moslims in tegenstelling tot de rest van India waar Hindoeisme het geloof is. Gevechten zijn al vele jaren aan de orde van de dag in Kashmir tussen Pakistan en India omdat Pakistan zegt dat Kashmir deel is van Pakistan en niet van India. De situatie is er nu rustig maar dat kan elke dag veranderen. Ik was er tijdens de verkiezingen, niet een hele slimme zet misschien om de trip te wagen maar goed hee zolang je er niet teveel over nadenkt ;). Op bijna elke hoek van de straat en elk gebouw staan militairen of politie viel me op, o-ver-al! Maar deze zijn niet dreigend of iets dergelijks, ik voelde me helemaal veilig. In Srinagar zie je al heel snel een groot meer op doemen: de Dal Lake. In dit meer liggen honderden huis/woonboten. En in 1 van hen zou ik een week gaan verblijven! Om naar mijn verblijf te komen stapten we in een taxiboot en dit schaamte moment wil ik jullie niet onthouden: ik stap in de boot en denk:” aah met een zware backpack van 15 kg (jah dat is zwaar voor mij) kan ik heus wel in een wankel bootje stappen! Dat lukte ook maar toen ik ging zitten schoof mijn rugzak naar links en mijn lichaam dus ook omdat ik daar niet op rekende en toen bijna BIJNA was ik het water in gevallen met backpack en al! Bijna het einde van die Juutje! Want eenmaal in het water, ondanks de vele jaren reddingszwemmen, zou ik ondanks alles toch naar de bodem zinken met zoveel gewicht hahah. Gelukkig zette de taxibootbestuurder me op tijd weer overend en voorkwam al het leed. VIEW Pfff dat was eve schrikken! En Asif maar lachen, erg leuk.

De eerste dag van de bruiloft werd ik door de tantes/ooms/nichten en neven hartelijk ontvangen met een omhelzing en een kus op mijn wang. Ik mocht gelijk met de vrouwen en kids/baby’s de groenten gaan klaarmaken voor het eten voor de volgende dagen en de mannen moesten natuurlijk het zware werk doen zoals de tent opzetten voor alle gasten die de 2e en 3e dag zouden komen en nog meer mannen dingen. Daarna kwamen de instrumenten te voorschijn en mocht ik een knap staaltje van heul hard maar mooie Islamitische zang meemaken onder begeleiding van djembe’s en tamboerijn. Speciaal!
Ik ben die dag net als de andere dagen natuurlijk ook flink in de weer geweest met de baby’s en om de kinderen te vermaken. Tja dat vind ik nu eenmaal leuk!
De tweede dag was de eerste officiele dag voor de gasten, de rest van de eerstegraads familieleden om de bruiloft te vieren. ‘s Ochtends werden er door lokale slagers midden op de smalle straat 3 schapen geslacht. Fijn gezicht met al het bloed en al het goorheid wat uit de darmen loopt. De slager die het hoofd van een schaap afhakt en dat even aan me laat zien, iew! Heb er even een macabere foto van gemaakt voor jullie, aardig he van moi?! Na vele knuffels/kussen en gestaar van de mensen omdat ik als westerse blanke toerist de enige was kregen we, eerst alle vrouwen en kinders natuurlijkz, als eerste het eten. Het tafelkleed was een meterslang wit laken dat uitgerold tussen ons in werd gelegd en per viertal kregen we een grote schaal met een hoop rijst en vlees met een sausje erop. Van deze schaal konden we gezamenlijk eten, eten met de rechterhand want de linkerhand is onrein omdat je die gebruikt als toiletpapier op de wc :). We kregen een paar gangen. Dat betekent dat je af en toe, op elke hoek van de schaal waar iemand zit, een schep vlees met saus krijgt van de mannen die in de weer zijn om alle vrouwen te eten te geven. Dat vlees is elke keer anders bereid is maar het vaste ingredient is vlees. ‘s Avonds verzamelden de vrouwen en mannen zich weer na het eten voor de band wat ging optreden. Traditionele muziek met harmonicum, djembe’s en zang -> klonk goed! Ook was er een man die ging dansen met een lange jurk aan en deze man was tevens de grappenmaker van de avond. Hij trok mensen uit het publiek, die met hem moesten dansen (gelukkig mij niet, had me heel klein gemaakt haha). We zaten op matrassen langs de wanden van de tent en hadden dekens over ons heen. Het feest duurde namelijk de hele nacht en als je wilde slapen kon je gewoon de dekens over je heen trekken en tegen je buurvrouw aankruipen. Heel gezellie! Asif’s zusje Olvath en moeder en broer Arif had ik ook al ontmoet en Olvath begeleidde me overal waar ik wou deze dagen. Dus lagen Olvath en ik heel romantisch te slapen in elkaars armen die nacht.
Toen het licht was, rond 7 uur, gingen we naar de huisboot voor wat slaap en kwamen voor de lunch terug. Want voor de derde dag was iedereen uitgenodigt.
Super om dit meegemaakt te hebben maar ook wel blij dat er niet nog een vierde dag bruiloft was gingen we ‘s avonds weer terug naar de boot.

De volgende dagen ben ik o.a. met Asif en een vriend van hem, Tariq, naar de mooie tuinen, fort en moskeen geweest, hebben we de stad bekeken en heb ik Asif’s broer/zus/moeder en 2 vrienden van hem getrakteerd op een dagje naar Gulmark. Een wintersportplaats in de bergen waar we een leuke dag hebben gehad.
Op de terugweg naar Mc Leod Ganj gingen we dit keer met de bus omdat er een straatverbod van 3 dagen zou gaan gelden gingen we ’s ochtends vroeg op pad omdat we anders de volgende dagen niet weg konden gaan. Ik heb van 18-22 uur de ergste busrit gehad tot nu toe in India. Ik zat achterin de bus (niet handig dat weet ik) en werd om de paar minuten gelanceerd en door elkaar geschud vanwege de vele gaten in de weg. Op een gegeven moment kreeg ik een geniaal idee wat mijn busrit een heel stuk beter maakte. Ik ging fantaseren dat ik in een achtbaan zat, zonder de loopings, en hield me vast aan de beugel van de stoel voor me en staarde door de vooruit van de bus, spannend! Deze buschauffeur waande zich namelijk als de Indische Michael Schumagger en scheurde over smalle landweggetjes met en zonder asfalt als een gekke. Ik was blij dat het donker was en niet de afgrond naast me kon zien!!

Veilig aangekomen in Mc Leod Ganj had ik de volgende dag 22 mei een reunie met Wanessa, Abraham, China en Trudy omdat ze toevallig ook in Mc Leod waren. Twas leuk om ze weer te zien! De komende week zal ik nog in Mc Leod blijven. Er staan twee vette wandelingen op het programma, een Tibetaanse massage en vast wat leuke jamsessies ;)....

Dikke SMOK voor jullie laiverds!

Die Judith

  • 25 Mei 2009 - 11:40

    Hennie:

    Hee lieverd
    Nou kan wel weer schrijven dat je weer erg veel hebt beleefd.
    Geweldig dat je het allemaal als super mooi ervaart......fijn om je verslagen te lezen...........hoef ik de tocht niet zelf te maken....wel dapper wat je allemaal doet ik deed het je niet na....geniet ervan meisje
    Liefs Hennie

  • 25 Mei 2009 - 12:44

    René:

    Hey meis!

    Bizarre verhalen, alsof het niets is.. zo lijk je je door het land te bewegen. Briljant! Hoop dat je voorzichtig genoeg blijft om uiteindelijk (niet te veel aan denken) weer hier te zijn!
    Blijf genieten!!!

    Liefs
    René

  • 25 Mei 2009 - 12:52

    Bengie:

    Juutje!!

    pff.. beste verhalen! mooie dingen die je mee maakt. . vooral dat je zo'n bruiloft op de 1e rang mag mee maken is echt wel heul speciaal.. 't is elke keer weer geweldig om je verhalen te lezen! ben ook benieuwd naar de foto's. Toevallig ga ik nu je pakket ophalen bij het postkantoor:D dus ben benieuwd!

    Dikke kus

  • 25 Mei 2009 - 13:00

    Tea Tolbert:

    Jeetje wat een verhaal... heb het met steeds groter wordende bewondering gelezen. Zo'n meisje uit nederland die zoveel avonturen beleefd, geweldig. Maar ook wel spannend en soms gevaarlijk, pas je goed op je zelf? Leuk ook om het zo een beetje mee te beleven.
    Groetjes Tea.

  • 25 Mei 2009 - 14:54

    Yvonne:

    Super weer om te lezen hoe het met je gaat. Wat een belevenissen allemaal man! Ik kan niet wachten tot het vervolg...

    Groeten Yvonne

  • 25 Mei 2009 - 18:21

    Linda:

    Daag wijfie! Pittig verhaal hoor. En moest lachen om je genante boot-backpack-actie! haha. zie het gelijk al helemaal voor me. plons! jeeutje, wat maak je veel mee joh. ook leuk dat je zo echt tussen de plaatselijke bevolking zit. Fijn om even weer wat van je te lezen. ik ga nu je foto's eve bekijken! Hier alles toppie joppie..net Kleintjuh Rodermarkt achter de rug. weer een zware opgave he! haha. Lief meiske, pas goed op jezelf en blijf lekker genieten. Heule dikke pakkerd van Moi! xx

  • 25 Mei 2009 - 18:48

    Arend En Elise:

    Zo... Elise en ik hebben weer een halve dag vrij genomen om je verhaal te kunnen lezen. We hebben het ingepland op de ochtend (dan zijn we het fitst) van donderdag 28 mei 2009. Tot die tijd hopen we dat er niet nog zo'n verhaal bijkomt; dat zou onze hele planning in de war schoppen... ;)

    Twee Drentse smokken op je voorhoofd!

  • 25 Mei 2009 - 20:30

    Josien:

    He lieverd! Jemig, wat een avonturen beleef jij zeg, ongelooflijk! Begin steeds meer jaloers te worden, haha. Mooie tempels bekijken, lijkt me erg mooi! Ik wist niet waarom die mannen zulke tulbanden om hebben, maar nu snap ik dat t vanwege hun haar is. Heb ik ook weer wat geleerd. Leuk dat je vriendinnen hebt ontmoet en nu al een reunie hebt gehad. En die bruiloft, helemaal wow! Tussen de mensen zo'n feest meemaken, dan beleef je helemaal hoe ze daar leven.
    En lachen hoor, jouw acties. Dat verhaal over boom boom, haha. Ik had het al meteen door, maar jij niet met je lieve bedoelingen, haha. En met je backpack, haha! Lieverd, heeeeeeel veel plezier en geluk daar!! dikke kus en groetjes van Ronald en Josien

  • 26 Mei 2009 - 13:25

    Mam:

    Hoi Lieve JUUT. Wat een verhaal,en vooral met die slachting,heb je toen wel gegeten?dat je dat gezien hebt IEKKKKK !
    Je ziet en maakt wat mee.
    Geniet er maar van en I LOVE YOU xxxx doei Lief

  • 29 Mei 2009 - 07:30

    Marije:

    wat een verhaal!!! geweldig wat je allemaal meemaakt en hoe je het aan ons verteld!! elke x weer super om te lezen!!!
    geniet ervan en ik hoop snel weer een verhaal te mogen lezen! liefs mar

  • 29 Mei 2009 - 20:31

    On.es En ??:

    Jee juutje jij hebt het echt heel goed voor elkaar. Je beschrijft het echt heel mooi..Wat maak jij een hoop mee zeg.Super meis!!we zijn nog steeds trots op je..Have fun en blijf vooral genieten..Dikke kuz vanuit Veenhuuzen..

  • 01 Juni 2009 - 20:32

    Pap:

    Die busreizen lijken mij wel erg link toe als ik het zo lees!!Leek het een beetje op Turkeye toe wij gingen paragliden? Jou verhalen blijven heel erg gaaf om te lezen blijf vooral schrijven.Dikke kus, hou van jou en tot schrijfs

  • 03 Juni 2009 - 19:52

    Marion:

    hoi lieve judith
    het is elke keer weer feest om je verhalen te lezen fijn dat je zo van je reis geniet

    veel liefs van marion,peter,dennis en marco

  • 08 Juni 2009 - 16:36

    Nard:

    Ik blijf het geweldig vinden wat je allemaal doet. Geniet van je schrijven. In augustus ga ik 3 weken naar Vietnam. Meisje als ik het goed onthouden heb ben je morgen jarig. Bij deze van harte gefeliciteerd.
    Grxxtjes Nard.

  • 08 Juni 2009 - 21:36

    Mam:

    Hoi Lieverd. JA JE BENT JARIG EN GEFELICITEERD !!!!
    Je ziet het pas over een paar weken maar toch.Hoe is het in de bergen? Jammer dat je geen bereik hebt,dit is wel anders als thuis aan de borrel,maar wij drinken er wel een paar ook voor jou OKE Veel plezier en Ilove JOU xxx mam

  • 09 Juni 2009 - 10:27

    Trijny Scheedler:

    Hoi Judith.
    Ik zag in mijn patientenbestand, dat je vandaag jarig bent. Van harte en maak er een fijne dag van.
    Ik geniet elke keer weer van jouw reisverhalen.
    Groetjes Trijny

  • 19 Juni 2009 - 15:59

    Joe:

    Hoe is het er nou mee en waar zit je nou precies ??
    vermaak je je wel een beetje thuis mist de hele school je obs roderwolde gr joe en de rest

  • 23 Juni 2009 - 15:10

    Carina :

    Heey Juut,

    Jemig wat een boeiende verhalen! En wat gaaf dat je soms midden tussen de bevolking leeft! Zo'n bruiloft is ook wel heel bijzonder om mee te maken!
    Ik ben zooo jaloers!
    Geniet er nog volop van!

    Liefs Carina (v. Lau)

  • 09 Juli 2009 - 19:57

    Gea En Pierre:

    Hallo Lieve Judith, Wanneer krijgen wij weer een mooi verhaal van jou te lezen? Iets over jou bergwandeling avonturen! Wij gaan de komende zaterdag ook op vakantie naar Noorwegen met een Camper vinden wij nu al spannend. Wij zullen proberen jou daar ook te volgen. Nog heel veel reis plezier. Dikke kus van ons

  • 15 Juli 2009 - 10:50

    Olga En Paul :

    Hola Judith!
    Leuk dat je me hebt toegevoegd! En ik herinner je zeker nog! Inmiddels helemaal ingeburgerd in het backpacken en India, zo te lezen! Vet hoor!
    Wij zijn inmiddels alweer drie maanden thuis.. veel te lang!

    We hebben in de tussentijd een nieuwe bus gekocht, naja, hij is heel oud, uit '77. Hij is ingebouwd als camper, dus we gaan er lekker mee aan de slag en dan ermee reizen! Daarnaast proberen begin volgend jaar nog ff naar z-o azie te kunnen, dus dat wordt sparen.

    Oja, en morgen lekker ff naar DL en Polen, ook leuk!

    Veel reisplezier nog, en ik lees mee!!

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Judith

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 104422

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 02 Oktober 2015

2 weken Iran

11 Februari 2012 - 11 Februari 2013

Rondreis Zuid-Amerika

01 Maart 2009 - 01 Maart 2010

Wereldreis

Landen bezocht: