Cidade Maravilhosa! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Judith Berghuis - WaarBenJij.nu Cidade Maravilhosa! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Judith Berghuis - WaarBenJij.nu

Cidade Maravilhosa!

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

23 Februari 2012 | Brazilië, Brasilia

OWWWW Wat was het k*t om mijn vader, Gea, Marijke, Geert, Ben & Didi en mijn mamsie achter te laten terwijl ik door de douane liep :( Ik deed nog zo stoer in de auto op weg naar Schiphol maar dat werd steeds ietsjes minder totdat ik de tranen niet meer in kon slikken en vaders huilend in de armen vloog. Iedereen nog even diep in de ogen gekeken en een hele beste knuffel gegeven en toen was het feit echt daar dat ik alleen verder moest. Niet leuk!!!!

Aangekomen, na mijn 12 uur durende filmmarathon in het vliegtuig, op de luchthaven in Rio de Janeiro (bekent als cidade maravilhosa = marvelous city) op zaterdagnacht 11 februari onderhandelde ik wat met de taxichauffeurs en klom bij Marcio in de taxi. Onderweg zag ik al een menigte in een soort voetbalstadion feesten WAUW hoe vet!!! Aangekomen bij mijn hostel in de wijk Gloria, snel ingecheckt en geinstalleerd in mijn 6-persoons meisjesslaapzaal, moe van alle indrukken.

De eerste dag, dacht ik, kan ik me maar beter storten in het carnavalsfeest om maar gelijk goed te beginnen. Dus ging ik in mijn upski van het metrostation Gloria naar Largo de Machado omdat daar een bloco plaats zou vinden. Een bloco bestaat meestal uit een vrachtwagentje met op de wagen een sambaband. Om de wagen en achter wordt een apart gedeelte afgeschermd door touwen voor mensen die speciaal uitgenodigd zijn om mee te dansen. Aan de buitenkant van de touwen dansen de rest van de mensen. Ik was er om 14:00 en stond dit een tijdje te observeren toen ik wat aanspraak kreeg met een groepje jongens en 1 meisje die bacardi lemon met redbull dronken om in de feeststemming te komen en mij ook 1 aanboden. 1 mixje werd 2.....3......4.......heleboel, en op een gegeven moment dansten we heerlijk sambaend achter de stoet aan. Toen het feest zo'n beetje afgelopen was en ik aan het twijfelen was wat ik moest doen (2 jongens vd groep hadden me uitgenodigd om nog wat te drinken bij hun thuis maar aangezien ze me alletwee geprobeerd hadden te zoenen was ik niet helemaal zeker van mijn zaak) ontmoette ik een paar piraten waarmee ik een gesprek begon. 1 meisje sprak redelijk Engels, dat gebeurd niet zo snel, en zij vroeg me mee te gaan naar een andere bloco in de buurt. Met die groep ben ik verder gaan feesten totdat ik toch echt de laatste metro moest halen en Marcus mij naar het station bracht, was tenslotte al bijna 12 uur 's nachts en dan is het niet handig om alleen in Rio rond te lopen. Voor een eerste dag was dit een heul goed begin!!

Maandag 13 februari liep ik naar Santa Teresa, een erg leuk kunstenaarswijkje tegen een berg gebouwd met allemaal gekleurde huisjes. Daar liep ik 2 aardige Nederlanders tegen het lijf aan wie ik de weg vroeg. Ze wezen me in de richting van de Escadaria de Selaron, trappen die de beroemde Selaron volgebouwd heeft met tegeltjes in alle soorten en maten en die door mensen opgestuurd zijn vanuit verschillende landen in de wereld. Deze trappen zijn ook bekend vanwege de clip van Snoop Dogg die hier opgenomen is. Wat gaaf was dit! Kon niet ophouden met foto's nemen. Daarna liep ik de wijk Lapa in, foto's nemend van de vette graffiti die op de muren waren gespoten totdat een oud vrouwtje met handen en voeten uitlegde dat het toch niet bepaald het veiligste gedeelte van de stad was en ik beter kon moven. Had toch wel honger gekregen dus besloot om een zoektocht naar iets lekkers te starten. Vond een restaurantje met een lekker buffet waar mijn eten werd gewogen en ik moest betalen per kilo, lekkah maaltje en mooi goedkoop. 's Middags nog even wat tweedehands boekwinkeltjes in de wijk Centro ingelopen omdat ik geen leesboek had meegenomen. Rondgesnuffeld tussen de honderden oude boeken met een erg klein aanbod aan Engelse boeken maar toch iets leuks gevonden. 's Avonds gedineerd met 3 Israeliers.

Dinsdags ben ik naar de Corcovadoberg gegaan om het beeld van Christus te zien. 1 van de, of misschien wel de beroemdste, bezienswaardigheden van Rio. Waren uiteraard ontzettend veel mensen die allemaal in de Jezus Christus houding = met armen wijd, op de foto gingen, origineel hoor :p! 's Avonds ging ik met 2 Oostenrijkse meiden: Lena & Barbara op stap in Lapa naar wat schijnt 1 van de beste clubs in Brazilie te zijn, genaamd Rio Senarium. Erg cool ingericht en daar flink aan de caiparinha's gegaan. Wat aardige Amerikaanse mannen ontmoet en met hen naar een ander barretje gegaan waar ik de Australier Peter tegen het lijf liep. Eindigde een beetje jammer omdat hij mijn hoofd onromantisch beetpakte en me wou zoenen, okeeeeee.....De Brazilianen hier vonden het maar wat raar dat ik niemand gezoend had tijdens carnaval. Zelfs een oudere vent, rond de 40-50 met vette baard, had er wel oren na en hing elke keer om me heen. En dat in een kort jurkje met een blonde pruik op. Gat-ver gewoon!

De dagen daarop ben ik naar Ipanema beach gegaan wat ik toch echt nodig had, ff chille met de bille mmmmm!

Terwijl ik rondkeek op het strand zag ik:
- opgepompte spierbundels x 68
- jongen met tattoo van een grote automatisch pistool op zijn zij
- vrouwen met wel hele grote drilbillen incl. bijna verborgen string. Maakt niet uit, ook oma's doen gesjellig met de strandmode mee!
- uiteraard veel mooie Braziliaanse chicka's
- ontzettend veel irritant schreeuwende verkopers van bikini's, koude drankjes, ijsjes, chips en ander etenswaar, zonnebrillen, sieraden, zonnebrandcreme. Zelfs verkopers met kleine barbeques waar ze een soort van vierkante stukken kaas op roosteren en spiezen met gamba's eraan waar ik me beter niet aan kon wagen. Wie weet hoe lang ze er al mee rondlopen in de hete zon?!
- en een supergaaf uitzicht op de zee (vet sterke stroming trouwens!) en de bergen aan het einde van het strand.

Fijn verbrand, vette roodheid, op de raarste plekken: op mijn hoofdhuid, mijn oren en voeten, auw!
Verder naar het toch iets minder mooie Copacabana strand gegaan en daar proberen weer bij te kleuren. En vrijdag gaf ik mijn 2 lieve Japanse kamergenotes een knuffel, beloofde om hen in Japan op te zoeken als ik in de buurt was ;). Ik pakte de metro met mijn heerlijke zware backpack op mijn rug, mijn dagrugzak voor op mijn buik en dikke wandelschoenen aan en liep naar de metro om naar de wijk Ipanema te gaan en van daaruit een taxi te pakken. Zwe-ten pfff maar gelukkig in de taxi gedoken met backpack en al en even later stond ik bij Ana Paula voor de deur in de wijk Leblon. Mijn vriendin Wanessa, uit Sao Paulo, die ik ontmoet heb in India had geregeld dat wij een kleine week bij Ana in haar appartement konden verblijven tegen een mooi prijssie naar verhouding met de andere hostels in de carnavalsperiode. Want geloof me dat gaat van 18 euro per nacht naar 70-150 euro per nacht, nait normaal meer!
Ana sprak gelukkig redelijk Engels, legde me alles uit en daarna had ik het appartement voor mijzelf alleen jihaaaaa heerlijk! Die dag lekker rondgescharreld in het appartementje en boodschappen ingekocht en 's avonds de Spaanse Josep ontvangen die samen met mij, Wans en Nina (die ik ook ken uit India) Rio onveilig zouden gaan maken met carnaval.

Zaterdag 18 febr. ben ik met Josep naar Leblon beach gegaan, een verlengde van Ipanema en hebben 's middags gesambaad tijdens een massale bloco bij ons in de straat van het app. Toen we de kant van ons appartement op liepen, we hadden met Wans & Nina afgesproken rond 19:00 (ze zouden met het vliegtuig vanuit Sao Paulo komen), zagen we ze zitten voor de deur op een stoepje. WAAAAAAAHHHH ik rende op Wans en Nina af na hen zo'n 3 jaar niet gezien te hebben en vloog hen om de hals. WOOO wat leuk om deze vrouwen weer te zien :D!! Het was gelijk weer heel vertrouwd, alsof we elkaar gister nog gesproken hadden. Wanessa had allemaal verkleedspullen meegenomen zodat we ons konden omkleden van engeltjes naar duivels. Want zo gaat het gezegde hier: good girls go to heaven, bad girls go to Rio de Janeiro (haha)! We kletsen flink bij in het appartement en in een cafeetje waar wij een paar van Wans' vrienden ontmoetten.

Zondag, maandag en dinsdag waren heerlijke dagen waarop we o.a. samen elke dag naar een bloco zijn geweest (waren soms al om 11:00 smirnoff ice en bier aan het drinken, maja wat moet dat moet!) en uiteraard op het strand hebben uitgerust ;). Ook hebben we een aantal vrienden van Wans ontmoet: Guida, Marco, Michelle & Julia o.a. En hebben een leuke dag middag/avond gehad in Guida haar vet mooie appartement waar we na een bloco heerlijk hebben gegeten en waarbij we met z'n allen een tijd in de woonkamer hebben gedanst. Marco leerde me wat Braziliaanse dansstijlen en zei dat ik erg makkelijk te leiden was en het goed oppikte. Jeej! Niet voor niets zo lang op salsa gezeten!

Woensdag was de dag waarop Wans en Nina weer de vlucht terug naar Sao Paulo moesten nemen en Josep terug naar Spanje moest. Dus om nog goed van de dag gebruik te maken gingen we naar de suikerberg waar we een geweldig uitzicht hadden op Rio. En daarna heb ik hen 's avonds uitgezwaaid.

Ik moet nog wel zeggen dat het de eerste week bepaald niet makkelijk was om te aarden. Miste iedereen thuis en voelde me heel zielig zo alleen. Maar dat is elke dag steeds wat beter geworden toen ik wat leuke mensen ontmoette in het hostel . Ik weet dat het niet 1,2,3 gaat ook al wil ik dat wel maar heb me echt zitten afvragen waarom ik perse weer een jaar alleen op pad wil. Maar goed, ik zit nu op een bankje in het Misti hostel in Paraty even mijn FB en gmail te checken terwijl ik uitkijk op de zee en palmbomen met dit lekkere weer hier.... GODDELIJK gewoon. Heus zo slecht nog niet dacht ik :p. Ben nu helemaal in mijn element gelukkig!!

"Don't sort of maybe live, but live like you're going all out, like you're not afraid."

Dat is precies wat ik in mijn hoofd houd, ik weet dat dit een onvergetelijke tijd gaat worden!!! Brazilllllll lalalalalalalalaaaaaaaa,

Een heleboel kusn! Juut

  • 23 Februari 2012 - 16:10

    Jeannette:

    Hey Judith,

    Wat heb je er weer een prachtig verhaal van gemaakt!! Echt superleuk om te lezen!! Bedankt!

    Ik wens je een hele fijne tijd toe én....pas goed op jezelf!

    Liefs, Jeannette

  • 23 Februari 2012 - 17:55

    Josien:

    He lieve juut,wat super leuk om je eerste verhaal te lezen! Ik was al erg benieuwd hoe het met je is. Ik kan me voorstellen dat het ontzettend wennen is en afscheid moet nemen van je familie, ook goed dat je dat eerlijk zegt. Super dat je lieve mensen ontmoet en je daardoor beter voelt. Dat gaat best makkelijk als ik het zo lees. Lieverd,heel veel plezier daar en geniet van de mooie dingen! X

  • 23 Februari 2012 - 18:16

    Dorien!:

    Lieve Judith... Meid, wat beleef je wat!! Ik vind het fantastisch en lees met veel plezier dit verhaalje!! Tuurlijk mis je even iedereen thuis, en tuurlijk kun je jezelf af en toe wel voor je kop slaan met 'wat doe ik hier alleen!!', maar dat weegt nooit op tegen al het moois wat je gaat beleven!! You go girl!! :D
    Liefs!!

  • 23 Februari 2012 - 18:50

    Marian:

    Wat een heerlijk salsa avontuur. Carnaval in RIO, dat is pas het echt werk. Ik zal aan je denken bij de volgende zumba les, doe ik gewoon net of ik ook in een tropisch, zonnig, Brazilie sta te dansen. Binnenkort gaan we met z'n 4tjes er een weekje tussenuit naar Twente, vlakbij Neerlands klompen en zompen museum. Ja, ik moet bekennen, dat het me zelfs leuk lijkt om dit museum echt te gaan bezoeken.
    Geniet van alle leuke ontmoetingen met mensen die je onderweg treft en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes,
    Marian

  • 23 Februari 2012 - 18:54

    Nard.:

    Hoi Judith,
    Paraty is lekker om te ontspannen, zeker na die drukte in Rio. Als je in Rio nog `n bikini gekocht hebt ben je in ieder geval niet veel bagage ruimte kwijt. Je bent bijna 2 weken onderweg en je heb al zoveel meegemaakt, het is heel leuk om je verhaal te lezen. Er zijn dingen die ik me kan herineren van mijn reis met Shoeistring Brazilië.
    Geniet en groetjes Nard.


  • 23 Februari 2012 - 19:54

    Majken:

    He meid,
    Je bent weer goed bezig. Geniet er van.
    Liefs Majken

  • 23 Februari 2012 - 20:45

    Welmoed:

    Wauww super zeg!! Megajaloers! Geniet ervan meid, klinkt fantasisch!! Dikke kus

  • 23 Februari 2012 - 20:50

    Linda:

    Jippieeee, je eerste echte verslag gelezen!! & te kwijlen achter m'n laptoppie. ;-) *SLURP*

    Jaa, afscheid nemen..is nooit leuk!
    Jaa, veel mensen ontmoeten & gekke avonturen beleven hoort ook bij het reizen..is altijd leuk!! :D

    Geniet van al het moois @ Brasil meis.
    'mmwhaaa' = dikke kus

  • 23 Februari 2012 - 21:41

    Ben:

    Juutski!

    Leuk verhaal, ik begrijp uiteraard dat je me heel erg mist;) Maar 't went snel las ik:P En je weet het hè?! Voor de irritante jongens die je willen zoenen: Linker directe, rechter lowkick!

    Genietze!

    Xxxxxx

  • 24 Februari 2012 - 09:58

    Hennie:

    Hee lieve durfal
    Je kunt al die lekker drankjes en eten wel lekker vinden haha dat was ons kaasfondue en wijn ook in dit koude kikkerlandje...maar fijn dat je geniet al is het weer ff wennen om alleen te zijn..dikke kusss Hennie

  • 24 Februari 2012 - 10:03

    Carmen:

    Heey Judith, wat weer leuk om met een kopje thee jouw reisverslagen te lezen. Zo stoer dat je dit gewoon weer doet! Lekker van genieten terwijl wij hier in het grijze, grauwe NL suf aan het werk zijn ;- )

    Liefs,
    Carmen (& van Stefan ook wel, neem ik aan! :-P P

  • 26 Februari 2012 - 14:32

    Corine:

    Haa Juutz!

    Klinkt goed allemaal! Super leuk om je verhalen te lezen en het allemaal zelf weer een beetje te beleven! Heerlijk!

    Geniet ervan!

    Dikke smakkerd!

  • 29 Februari 2012 - 09:56

    Janet:

    You go girl!!! Super vet! En wat leuk dat je met mensen van je vorige reis hebt afgesproken! Carnaval klinkt heerlijk! En ja, soms is het lastig, zo in je uppie, maar zo'n super leuke stoere meid als jij maakt snel genoeg vrienden! Gniet! Heule dikke smakkerd!

  • 07 Maart 2012 - 09:35

    Laura:

    Buenos días!
    Leuk om je belevingen en eerste indrukken te lezen.
    Na het moeilijke afscheid, vind jij je weg wel weer in het reizen.
    Je eerste land zit er al weer op; voorlopig tot ziens Brazillie en hallo Uruguay! Ik kijk uit naar je volgende reisverslag!

    Dikke kus

  • 08 Maart 2012 - 22:31

    Arina:

    He lieffie pieffie ! Alles beter dan elke dag achter de pc onder tl licht werken met een klef boterhammetje tussen de middag, om vijf uur naar huis. Tv kijken en slapen... Haha you rock meissie : just realise everybody is jealous enne je bent nooit alleen want iedereen reist stiekum in gedachten met je mee ( ik zeker hihi) aub doe alles wat ik ook zou doen en ook alles wat ik niet zou durven haha kuzzzzzzzz arientje

  • 09 Maart 2012 - 21:27

    Patrick:

    Hey Judith,

    leuk om je verhaal te lezen! Ben helemaal niet jaloers en de reiskriebels zijn na het lezen van je verhaal niet gekomen!:s Desalniettemin, ik ben benieuwd naar je volgende verhaal & belevenissen! Veul pleziertjes daaro!

    Xx Patrick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 104417

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 02 Oktober 2015

2 weken Iran

11 Februari 2012 - 11 Februari 2013

Rondreis Zuid-Amerika

01 Maart 2009 - 01 Maart 2010

Wereldreis

Landen bezocht: