Ecuador: "Que chévere!" - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Judith Berghuis - WaarBenJij.nu Ecuador: "Que chévere!" - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Judith Berghuis - WaarBenJij.nu

Ecuador: "Que chévere!"

Blijf op de hoogte en volg Judith

20 September 2012 | Ecuador, Otavalo

Cuenca
Een stad vol mooie gebouwen waarin, helemaal als de zon schijnt, de 2 glimmende blauwe koepels van de nieuwe kathedraal de rest van alle kerken en oude panden in hun pracht overtreffen. Op een zondag ben ik met de bus langs 3 kleine dorpjes genaamd Gualaceo, Chordaleg en Sigsig getourd om de verschillende markten te bekijken. Ook ben ik met Catarina uit Portugal naar het Cajas nat. park geweest om een erg mooie wandeling in dit natuurgebied vol mossen, bloemetjes, aparte kronkelbomen en vele meren te maken die we eindigden met een warme choco voor de open haard. Verder gaf ik mezelf eindelijk de tijd om met het lezen van de 3 boeken te beginnen die ik al een half jaar in mijn backpack meezeulde, het leven als backpacker is een druk bestaan!

Montanita
'I love Montanita!' petten, t-shirts, mokken, bikini's, boxershorts waren er volop te vinden in dit toeristische dorpje aan de kust. Ik belandde in een vreemd klein hostel/bar aan zee met leuke mensen die mij gelijk opnamen in hun groep en mij tijdens de lunch ceviche (jumjum) en 's avonds alcohol voerden, mij uit namen naar 2 leuke barretjes waarvan ik de tweede niet helemaal meer kan herinneren...Waarbij toen ik lekker lag te slapen opgeschrikt werd door de 50-jarige baas van het hostel die besloten had om via een originele weg (door door mijn raam te klimmen) met mij mijn bed te delen en mij zonder mijn toestemming begon te betasten toen Juutje in dromenland was (vuile @#$%^!). Eerste slechte ervaring in Zuid-Amerika is een feit, hebben we dat in ieder geval gehad ;) Leerpunt: check altijd of de raam van je kamer dicht kan, mocht het niet zo zijn laat het dan gelijk maken of neem een andere kamer! Heerlijk om 's avonds de zee te horen, 's ochtends een strandwandeling te maken en om als een klein kind mooie schelpjes te verzamelen.

Puerto Lopez
Ook een klein dorpje aan de kust maar lang niet zo toeristisch als Montanita. Waar ik een van de highlights van mijn reis door dit grote continent beleefde -> een doldriest trio bultrugwalvissen (3 x in hoog tempo achter elkaar uitspreken lukt je niet :p) die zich zo'n 15 keer uit het water lanceerden. Je begrijpt, ik zat vol ongeloof en met een superblij hoofd naar dit magische tafereel te kijken. Tijdens deze excursie maakte ik ook een wandeling op het eiland Isla de la Plata. Een eiland vol met aparte vogels zoals de fregatvogels met hun rode nekken en blauwvoeten met hun - ja inderdaad- blauwe voeten, een kleurrijk geheel dus.

Guayaquil
Onderweg naar de grootste stad met over de 2 miljoen inwoners in Ecuador: Guayaquil. zat ik een paar uur gezellig met de jongen naast mij te kletsen en mijn Spaans te oefenen. Ik nam mijn intrek in het relaxte Dreamkapture hostel en ontdekte de stad door eerst naar het Iguanas park te gaan die bekend staat vanwege de vele grote hagedissen die erin leven en daarna over de boulevard met de originele naam 'Malecon 2000' te lopen. Dat vond ik niet ontzettend sfeervol en interessant in tegenstelling tot mijn wandeling over de hobbelige straatjes met aan weerszijden de kleurrijke huizen van de wijk 'Las Tenas' die tegen een berg op zijn gebouwd. Ben blij dat ik deze stad niet heb overgeslagen.

Riobamba
Geen toerist te bekennen hier maar deze stad was ook niet mijn bedoeling om te bezoeken. Mijn bedoeling was om de treinrit met de 'Nariz del Diablo' vanuit Alausi op 2 uur afstand te maken naar Siobamba. Deze treinrit was een verspilling van tijd en geld wat ik niet snel zeg maar dit was geheel niet mijn voorstelling van de 'spectaculaire' rit die mij voor ogen stond. Maar goed, niet alles gaat zoals je het verwacht! Wel was ik blij dat ik overnachtte in Riobamba want het hostel waar ik zat was zo schattig. Ik werd positief verrast 's avonds toen ik over de binnenplaats van het hostel liep en ik Frank Sinatra uit de speakers in de tuin hoorde komen terwijl overal discolichtjes schitterden, hoe romantisch!

Banos
Een lief plaatsje waarvan ik niet zeker wist of ik er uberhaupt wel in kon komen vanwege de actieve vulkaan die de laatste dagen wel heel actief was geweest. Maar gelukkig was er geen vulkaanasje in de lucht te bekennen toen ik aankwam. Met Jay (USA) en Neil (UK) ging ik naar een Frans restaurant om voor de verandering eens heerlijk te fonduen, sprong ik van een 100 meter hoge brug af om weer eens wat nieuws genaamd puenting te proberen waarbij ik mijn nek flink voelde en hoorde kraken auw! Mijn nek was de dagen erna wat wankel en pijnlijk maar das gelukkig vanzelf over gegaan :s. Verder huurden wij buggies en scheurden wij langs watervallen en ontspanden we in stoomcabines wat met de opmerkingen van de beide mannen erg lachen was en had ik een chocolade massage waarna ik zelfs naar chocola smaakte mmm!

Otavalo
Zaterdag = marktdag! Met Jay kwam ik de avond daarvoor aan en namen een taxi naar ons hostel dat toch wel verder uit het centrum lag dan we dachten maar wel in een heel mooi stukje natuur! 's Ochtends gingen we als eerste naar de dierenmarkt waar we eendjes, kuikens, kippen, kalkoenen, puppies, kittens, varkentjes, zwijnen, koeien, paarden, lama's en heel veel cavia's zagen.
Daarna liepen we uren over de grote souvenirmarkt in het centrum.

Quito
De hoofdstad, een stad met een oud, waarin mijn hostel zat, en een nieuw centrum. Het oude centrum staat vol met kerken waaronder monasterio de San Francisco waarbij de binnenkant van de kerk volledig met bladgoud bedekt is, erg mooi! Ik ben met Jay naar de Mitad del Mundo vlakbij Quito - het midden van de wereld oftewel de plek waar de evenaar is- en het hoogste uitzichtspunt geweest met de kabelbaan waar we pas echt de grootte van deze stad zagen. Met Neil ben ik naar het Guayasamin museum geweest wat echt een must is om te zien. Zijn schilderijen zijn donker met skeletten en bange gezichten maar zo gaaf, zo'n eigen stijl. Zeker een aanrader! Op onze laatste avond in Ecuador gingen we met zijn drietjes naar restaurant 'Cafe Dios no muere' dat gerund wordt door een man uit Louisiana die ook aan het eten een Louisiaanse touch heeft gegeven. God, wat lekker ;)! Wijn uit Ecuador, verschillende soorten vlees van de barbeque, kaasfondue en als dessert een soort frisse kaas met zoete vijgen en bread and butter pudding = brood in rumsaus met rozijnen en vanilleijs...god-de-lijk!!

Ecuador, een prachtig mooi land met, ook al is het best klein, zoveel diversiteit qua natuur. In een busrit van 3 uur rijd je door totaal verschillende landschappen. Iets langer dan 3 weken in Ecuador, had er makkelijk nog wat langer kunnen blijven maar Colombia roept mensen!!! Das toch ook wel heel chévere (= gaaf) :D

XXX!

  • 20 September 2012 - 11:45

    Linda:

    Hi poepeskeet-in-het-wilde-westen! Jippie, ben 'n keer de eerste die schrijft! ;-) Leuk geschreven & fijn lezen zo met die korte stukkies. Goed om te lezen dat je ook ' leerpunten' tijdens je reis meemaakt juut :P alleen was dit niet zo'n heule leuke. Pas goed op jezelf wijfie! & zal jou (als mede-party-ganger) missen tijdens onze Rodermarkt-festijn. Blijven genieten vanuit je dikke TEEN :D (de update-mail schiet maar niet op van mijn kant, dus maak je borst maar nat als er eenmaal 1 je kant op komt...) X'n

  • 20 September 2012 - 11:59

    Annemiek:

    Ha die lieve Juut ,Wat een belevenissen heb je weer meegemaakt Jonge jonge jonge Toch! Maar Ja Alles is weer goedgekomen!
    ben beniewd of jij voor ons ook eens Zoooon lekkere maaltijd kan maken wanneer jij weer thuuuuus Bent Ha Ha
    Love you XXXXX Mam

  • 20 September 2012 - 13:16

    Ben:

    Juutje!

    Wat een *&$%#$*%& die ouwe viezerik! Hoop dat je hem een gebroken neus en een dubbele kaakontwrichting heb bezorgd! (Want je weet het he:, AIM FOR THE NOSE!)
    Gelukkig werd je snel weer opgevrolijkt door je bultrugwalvisvriendjes:)

    Het was wederom weer een intrigerend verhaal!

    Dikke kus

  • 20 September 2012 - 16:44

    Marijke:

    Jezus wat een hoer-dikke-punt-neus-vuile-ass! Goeie Ben, heb je hem een flinke linkse gegeven? Dat is effe schrikken:(

    WALVISSUH! Heel vet juutje! Ik wil ook walvissen zien!!!! En ermee zwemmen :D

    KUS LOTS OF LOVE!!

  • 20 September 2012 - 21:45

    Nard:

    Hoi Judith.
    Weer `n hele belevenis, en weer zoveel meegemaakt.
    Geniet van je trip, en neem de tijd is om door je boeken te komen.

    Groetjes Nard.

  • 27 September 2012 - 18:57

    Josien:

    Lieve Juut, wat leuk weer om je verhalen te lezen! Leest wel makkelijk zo met die hoofdstukjes ;-)
    Jemig Juut, wat een vreselijke kutervaring en wat een ongelooflijke *(&^%%( vent!!! Ik sla hem zo in elkaar hoor! (ja hoor, ik zelfs, meen ik!). De ervaring met de bultrugwalvissen...wat ontzettend gaaf! Heel veel plezier in Columbia!

  • 02 Oktober 2012 - 19:57

    Arina:

    Heeee skatje ! superleuk te lezen over ecuador (raar idee wat ik er 6 maand heb gezeten). Maar wel fokking heftig met die enge ass hole die aan je zat! Hopelijk heb je m je kamer goed uitgemept ! Love your stories en geniet jij nog van je trip, want over mn paar maandjes ben je alweer thuuuss ( wel fijn voor ons haha). Dikke tuut van arientje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 104429

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 02 Oktober 2015

2 weken Iran

11 Februari 2012 - 11 Februari 2013

Rondreis Zuid-Amerika

01 Maart 2009 - 01 Maart 2010

Wereldreis

Landen bezocht: